Skákaním k zdraviu a štíhlej línii

Revolučný Flowin

Verili by ste, že bláznenie na trampolíne vám dokáže vytvarovať postavu a zlepšiť zdravie? S jumpingom je to možné.

Jumping od susedov

Trampolíny v nás vyvolávajú spomienky na detstvo. Každému, kto sa na ne postaví a začne skákať, sa na tvári vyčarí širokánsky, radostný úsmev. Skupinové cvičenie menom jumping, na ktorom sa cvičí na malých patentovaných trampolínkach, v sebe spája detskú hravosť a bláznivú nespútanosť s náročným tréningom, ktorý efektívne spaľuje tuk a zlepšuje fyzickú kondíciu.
Hoci táto aeróbna aktivita nesie anglický názov, zrodila sa pred pár rokmi u našich českých susedov. Na „svedomí“ ju majú dvaja športovci, Jana Svobodová a Tomáš Buriánek, ktorí hľadali zábavný cvičebný program s účinkom na celé telo a nechtiac objavili, že pohyb na trampolíne je nielen „sranda“, ale aj prospieva zdraviu
Jumping sa zakrátko rozšíril z Čiech do celého sveta a zbožňujú ho napríklad v Taliansku. Do Bratislavy ho priniesla trénerka Michala Danková. "Pred vyše troma rokmi som sa v Čechách zúčastnila workshopu o výžive a zdravom životnom štýle, kde som sa prvý raz stretla s týmto športom. Hneď si ma podmanil a chcela som ho začať pravidelne cvičiť. V tej dobe však o ňom v Bratislave nikto ani len netušil, preto som sa rozhodla absolvovať inštruktorský kurz a precvičovať ho sama," spomína na začiatky Michala. "Prvý rok bol ťažký. Hoci jumping už na Slovensku bol, v hlavnom meste chýbal. Keď som hľadala vhodné priestory na cvičenie a oslovovala fitnescentrá, ťukali si na čelo a tvrdili, že jumping je hlúposť bez perspektívy. Prešli tri roky a dnes jumping prežíva boom."

Stereotyp určite nehrozí

Špecifikom jumpingu je to, že na rozdiel od iných skupinových cvičení nemá pevne stanovenú choreografiu. Pozostáva zo súboru základných patentovaných cvikov, poskokov, dynamických pohybov, šprintov a behov na trampolíne, ktoré sa kombinujú s rôznymi posilňovacími cvičeniami a cvikmi na rozvoj rovnováhy. "Na jumpingu sa nedržíme žiadnych striktných krokových variácií, jeho krása spočíva vo voľnosti pohybu. Cvičenci si nemusia pamätať postupnosť cvikov a mať obavy, že ak ich nezvládnu, odídu z hodiny frustrovaní. Z jumpingu odchádzajú ľudia s úsmevom," hovorí Michala Danková. Jumpingové hodiny majú svoj pevný scenár obsahujúci také cvičebné prvky, ktoré pôsobia na najproblematickejšie telesné partie. "V úvodnej časti tréningu zobúdzame, zahrievame a pripravujeme svaly na nasledujúcu fyzickú záťaž. Po nej nasleduje dynamický strečing, ktorým svaly natiahneme a pouvoľňujeme. Tretia, hlavná časť, trvá asi dvadsať minút a snažíme sa počas nej vybičovať telo do maximálnej tepovej frekvencie. Naštartujeme tak metabolizmus, spaľovanie tukov a funkčný rozvoj svalov. Dynamické sekvencie striedame s balančnými pozíciami. Posledná fáza tréningu trvá pätnásť minút a pozostáva z posilňovacích a uvoľňovacích cvikov. Posilňujeme brucho, chrbát, cvičíme s jednoručkami alebo robíme drepy či výpady. Jednotlivé prvky možno rozlične kombinovať, takže stereotyp nehrozí."

Treba si to "odskákať"

Hoci skupinové skákanie na trampolínkach na prvý pohľad vyzerá relatívne jednoducho, v skutočnosti je náročné na fyzičku. Neustále sa v ňom dá zlepšovať a cibriť techniku cvičenia. "Chvíľu trvá, kým začiatočník príde na to, ako na trampolíne skákať správne a zapájať tie svalové skupiny, ktoré treba. Zvyčajne si musí 'odskákať' šesť až osem tréningových hodín. Najmä ženy by mali pri cvičení zapájať svaly panvového dna a spodné brucho. Ak si osvoja správnu techniku, zakrátko samy pocítia, že sa im skáče inak." Náročnosť tréningu sa odvíja od schopností cvičencov. Michala Danková hovorí, že dobre vyškolený inštruktor by mal už na prvý pohľad odhadnúť ľudí, ktorí prídu cvičiť na jeho hodinu a podľa toho ju celú prispôsobiť.

Moc živej hudby

Neodmysliteľnou súčasťou jumpingu je dynamická hudba. Človek sa s jej pomocou dokáže prirodzene naladiť na tempo cvičenia a hudba ho dokáže vyburcovať k maximálnym výkonom. "Hoci na trhu existujú nahrávky s hudbou určenou špeciálne na jumping, pripravujem si sama playlisty podľa jednotlivých úrovní tréningu. Musia korešpondovať s náročnosťou a intenzitou konkrétneho cvičenia. Začiatočníkom teda púšťam iný súbor skladieb ako pokročilejším. Vytvoriť vhodný playlist niekedy trvá aj tri dni. Snažím sa, aby skladby neboli nudné, ale dokázali ľudí nabudiť a vybičovať. Hudba musí v prvom rade baviť inštruktora, a až potom je on schopný poriadne motivovať cvičiacich ľudí. Hudba je pri tomto športe základ," tvrdí Michala.

Energiu spaľujúca bomba

Pri jumpingu spálite viac kalórií než pri iných aeróbnych cvičeniach a vďaka nestabilnej podložke trampolíny musíte viac zapájať svalstvo, než keby ste cvičili na rovnom povrchu. "Jumping vám dokáže zredukovať hmotnosť, spevniť posturálne svalstvo a tým zlepšiť držanie tela. Pre želaný efekt sa mu však treba venovať dlhodobejšie a minimálne dvakrát do týždňa. Raz nestačí," upozorňuje inštruktorka Michala. Dodáva, že tri mesiace pravidelného tréningu dokážu spevniť aj svaly panvového dna. Práve pre tento priaznivý účinok je jumping vyhľadávanou športovou aktivitou žien po pôrode a po päťdesiatke. Jumping zlepšuje fungovanie lymfatického systému, koordináciu a rovnováhu stimuláciou vestibulárneho systému. Dopadmi na trampolínu sa stimulujú aj body na chodidlách, čo priaznivo pôsobí na vnútorné orgány.
Vďaka mäkkému povrchu trampolín sa jumpingu môžu venovať takmer všetci. Toto cvičenie sa neodporúča iba ľuďom, ktorí trpia respiračnými problémami, napríklad ťažšími štádiami astmy či kardio­‑vaskulárnymi ochoreniami. "No klienti s ľahšou formou astmy tvrdia, že cvičenie im vyslovene prospieva. Rovnako ľuďom s operovanými kolenami či laparoskopicky operovanými kolennými väzmi. Povrch trampolíny tlmí nárazy, a tak si prakticky nemôžete ublížiť. Treba si dať pozor iba na to, aby ste doskakovali na celé chodidlá. Ak prenášate váhu iba na špičky, môžete si preťažiť achilovky." Keďže jumping je veľmi dynamické cvičenie, dve hodiny pred tréningom by ste nemali jesť. Michala Danková takisto odporúča nejesť hodinu po tréningu. Na tréning si stačí priniesť len odhodlanie a chuť poriadne prepotiť tričko.
copyright © 2009 - 2019 jumpstudio.sk   Miro Perdoch Web Design
Miro Perdoch Web Design

POMOC

Pre túto sekciu nie je k dispozícii manuál.